16 ianuarie 2005

noua meritocratie estetica

Este binecunoscut faptul ca metrosexualul investeste in propria imagine pentru a atrage atentia privitorului asupra singurului element important in viziunea contemporana: corpul uman. Pornind de la o filosofie complexa a corporalitatii care include alimentatia, sportul si crearea de ambiente specifice, urmatorul pas in investitia corporala este facut prin cosmetizare.
In ziua de astazi, saloanele de cosmetica si cabinetele de chirurgie plastica nu mai reprezinta teritorii interzise celor care pana mai ieri nu puneau pret pe aparenta fizica deoarece, in filosofia tipica masculina, "dupa a treia bere, totul arata extraordinar de frumos"... Crearea surogatului chirurgical care inlocuieste bisturiul cu o simpla injectie (infamul graal contemporan: botox-ul), a facut ca nivelul pacientilor de sex masculin sa creasca simtitor in programarile la cabinetele de chirurgie plastica. Ceea ce este interesant de semnalat este faptul ca in doar zece ani, mentalitatea masculina s-a schimbat intr-atat incat sa accepte noua imagine a barbatului contemporan. Eroul de tip herculean, cu o musculatura evidenta si cu o igiena la limita (a nu se uita faimosul model oferit de Rambo care a declansat o schimbare majora in comportamentele urbane, prin inlocuirea tiparului "bussiness" prin cel al eroului razvratit) este inlocuit de tiparul appolinic, al eroului urban care apeleaza la instrumentele cosmetice pana mai ieri interzise lui, nu dintr-o atractie homosexuala si nici pentru a intra in competitie cu sexul frumos. Motivatia lui este una complet egoista: noul barbat practica o filosofie elitista in care orice produs care intra in interactiune cu mediul sau trebuie sa fie de cea mai inalta clasa. Inconjurat de aceste elemente de o calitate ireprosabila, corpul sau se transpune in aceasta filosofie: nimic nu este omis pentru a-i oferi sansa perfectiunii.

Terenul acestei atentii corporale egocentrice a fost deja pregatit de modele anterioare de corporalitate: fitness-ul care a produs ulterior in anii '90 o serie de complexe de alte exercitii fizice, imprumutand elemente din filosofiile orientale, body buillding-ul care s-a orientat la mijlocul anilor '90 catre o imbinare de elemente colaterale (alimentatie, sanatate), campanile de publicitate care au orientat interesul publicului catre o corporalitate masculina inteligenta (campaniile Calvin Klein si Versace, care au mers pe un prototip al barbatului exceptional). Nu i-a mai ramas metrosexualului decat sa isi asume toate aceste premise comportamentale si sa le finalizeze, obtinand astfel un nou produs care nu intra in contradictie cu modele anterioare, de unde exceptionalitatea sa. Ioan Petru Culianu vorbea la un moment dat de curba sinusoidala a evolutiei formelor de frumusete corporala, unei epoci de voluptate urmandu-i intr-o cronologie logica, o perioada de austeritate. Metrosexual se abate de la aceasta regula, construind un nou comportament urban: continuand evolutia inceputa de tiparele anterioare, el ajunge la o finalitate care nu contravine cu amendamentele existente. Care sunt astfel, mai usor acceptate de societate.


Nu a fost mult pana cand industria de imagine sa construiasca instrumentarul necesar de evolutie al metrosexualului. Industria de cosmetice si-a dublat in 2002 productia de itemi cosmetici destinate pietei masculine, pentru ca in 2003 sa inregistreze o crestere de 60% fata de 2002. Se inregistreaza astfel o crestere a cifrei de afaceri de 160% in numai doi ani. Piata este invadata din ce in ce mai mult de produse specifice, purtand denumiri pe masura: de la "Le Beau Male" semnat Jean Paul Gaultier la noua linie "Metro" de la Metro Male Incorporated (!), i se ofera noului barbat o gama completa de produse: clean shave, daily essential cleanser, daily essential moisturizer, eye cream, si lista continua sa se dezvolte cu noi si noi produse... Iar aceste produse nu copiaza cremele si mastile feminine, ci sunt dezvoltate separat, in raport cu necesitatile noului erou urban. "Le Beau Male" se adreseaza unei pieli mult mai aspre si cu o consistenta complet diferita de cea feminina, asigurand astfel necesarul de frumusete al barbatului contemporan. De asemenea, linia casei Gaultier ofera produse de machiaj pentru animalul social contemporan: ziua - un om obisnuit, noaptea el se transforma intr-o vedeta de cinema. Iar daca aceasta imagine vi l-a adus in memorie pe Superman, ei bine, Jean Paul Gaultier a creat aceasta linie pornind de la premisa ca in spatele oricarui costum bussiness se ascunde adevarata fata a super-eroului.


In ziua de azi, super-eroul nu evita sa investeasca enorm in imaginea sa. Societatea contemporana fiind una exclusiv de consum, il obliga pe individ sa practice o grija excesiva pentru imaginea sa, plecand de la premisele unei meritocratii estetice. Iar aceasta meritocratie estetica il obliga pe Superman sa se uite in oglinda inainte de a salva umanitatea. Iar daca, aflati la locul catastrofei, va veti intreba de ce el intarzie, nu disperati: s-ar putea ca Superman sa isi fi aplicat pe fata o masca cu argila, iar aceasta necesita un timp de expunere considerabil...

Imaginile pentru acest post fac parte din campania publicitara "Le Beau Male"

Niciun comentariu: