20 ianuarie 2005

Hainele cele noi ale imparatului

Una dintre marcile internationale care practica un discurs evident metrosexual este Dolce & Gabanna. S-a putut remarca in timpul Saptamanei Modei de la Milano, o colectie inspirata de noul statut al barbatului contemporan. Folosindu-se de limbajul vestimentar in completarea imaginii sale, metrosexualul utilizeaza o gama variata de formule garderobiere.
Vestimentatia de tip sport confera corporalitatii metrosexuale posibilitatea de a se remarca, de a iesi in evidenta. Este evident ca acest tip de vestimentatie isi va pierde latura de confortabilitate, castigand insa la capitolul expunere. Corpul trebuie vazut si admirat, prin urmare vestimentatia trebuie sa deserveasca acestui prerogativ. Formula nu este una noua. Inca din antichitate, vestimentatia care servea scopurilor sportive, era una sumara, menita sa puna in valoare corpul si performantele sale. Sparta l-a absolvit complet de haine, oferindu-i doar accesorizarea prin bijuterii. Mai tarziu, goliciunea devenind o cenzura religioasa, s-au cautat formule vestimentare care sa ii ofere corpului in acelasi timp confort cat si cenzura.


Dolce & Gabanna practica o imagine voit provocatoare, inclusiv in vestimentatia de tip bussinnes. Silueta practicata reuneste in sine elemente din grafica lui Tom of Finland, ca reprezentat al culturii de tip gay, cumulate pe corporalitatea de tip Beckham. Iar daca aceste formule vestimentare fac trimitere directa la celebrul fotbalist britanic, ei bine, cei doi creatori italieni s-au declarat admiratori deschisi ai lui beckham, creand colectii care il au ca model si punct de referinta.


Unul dintre atuurile de care metrosexualul se serveste in imagistica sa este conotatia intelectuala pe care vesmantul o confera statutului individual. Cu cat vesmantul este mai mixat, reunind in sine elemente diferinte ca influenta si ca trimitere simbolica, cu atat corpul expus capata o dimensiune intelectuala evidenta. Orientandu-se catre imaginea campestra italiana, cei doi creatori de moda o reinterpreteaza in cheie simbolica, reunind imageria de mijloc de secol XX cu tehnologia noului secol.


Fiind un erou urban, metrosexualul are nevoie de o prezenta fizica menita sa ii satisfaca nevoia de egoism. El vine astfel impotriva curentului traditionalist de figuratie eroica, potrivit caruia eroul trebuia sa isi ascunda adevarata personalitate sub o imagine comuna, stearsa, care sa nu aduca in centrul atentiei eroul in cauza, permitandu-i astfel sa se concentreze asupra faptelor sale. Superman si Batman cad astfel in desuetudine, incercarea lor de a ascunde adevrata indentitate folosind retete vestimentare comune, devenind un simplu joc ludic. Constient de pozitia pe care o ocupa in societate, metrosexualul foloseste vesmantul eroic ca si carte de vizita, menita sa ii intregeasca profilul de exceptionalitate. Abaterea de la regula odata efectuata, nu ii mai ramane decat sa se foloseasca de ea intr-un scop pur personal si egocentric.


Obsedat de propria-i corporalitate, metrosexualul apeleaza la instrumentarul garderobier feminin, transformandu-l pe masura sa. Pantalonii cu talie joasa, creati la sfarsitul anilor '90 pentru garderoba de vara, sunt tradusi in garderoba masculina prin pubic pants, meniti sa provoace si sa creeze tensiunea necesara afirmarii propriei individualitati. Reteta nu este una noua, ea fiind imprumutata din registrul comportamental de tip "dandy".


Exceptionalitatea pe care Dolce&Gabanna o creeaza pentru garderoba masculina, cumuleaza pentru vestimentatia festiva o serie de simboluri, traduse prin austeritatea liniei si prin pretiozitatatea materialelor folosite. Folosind modele de exceptie - eroii cinematografiei hollywoodiene de la mijlocul secolului trecut - cei doi creatori de moda ii ofera metrosexualului posibilitatea de a-si exprima opinia personala prin vestimentatie, indiferent de timp si spatiu. garderoba devine astfel una cameleonica, metrosexualul jucand un rol destinat unei scene speciale, in functie de eveniment si de transa orara.


Exceptional ca statut social, metrosexualul utilizeaza in devenirea lui instrumente exceptionale. Vesmantul devine astfel intermediarul unui discurs extrem de bogat in trimiteri, vorbind in acelasi timp despre calitatea produsului, faima producatorului, istoria momentului crearii produsului respectiv si - cel mai important - despre libertatea corpului invesmantat.

Pentru imaginile din acest articol: © Marcio Madeira/VOGUE.COM

Niciun comentariu: