19 februarie 2005

Enigmaticul Ken

Dupa divortul rasunator de Barbie, Ken redevine un celibatar singur si elegant, aflat intr-un de con umbra datorat unei publicitati deficitare. Discret dupa 40 de ani de existenta, el evolueaza odata cu mentalul colectiv.


Este Ken un metrosexual? Cu o garderoba de invidiat care acopera toate zonele temporale si ceremoniale ale zilei, Ken a fost creat ca replica normala a unei realitati sociale, reprezentand pe rand prietenul surorii mai mari, proiectia tatalui, noul tata si/sau fratele mai mare. In mentalitatea juvenila americana, Ken imbraca toate aceste aspecte, proiectandu-le cel mai adesea la modul ideatic. Dar oare este el metrosexual? A fost creat ca un personaj prin excelenta urban. My first Ken americam purta un costum bussiness maro, cu pantofi si geanta asortata. Sportiv, fara indoiala, luand in considerare garderoba impresionanta de costume de surf, innot subacvatic, echitatie, patinaj, skating, rolling... Mereu in pas cu moda, prin crearea liniei auxiliare de confectii Fashion Avenue Ken care ii ofera posibilitatea sa abordeze diferite stiluri. Ii plac gadget-urile tehnice de ultima ora, pornind de la aparatul electric de ras din garderoba de dimineata din 1952 si telefonul mobil asortat cu Cd player-ul din costumul de discoteca din 2003. Este intelectual, abordand diferite stiluri muzicale (de la contry la opera, trecand prin jazz si hip-hop) si citeste variat (de la carti pentru copii la romane de dragoste si reviste de moda).
Dar, si aceasta caracteristica il apropie foarte mult de statutul de metrosexual, el se constituie in proiectie fantasmatica. De la Printi si Vrajitori, la eroii romanelor de dragoste, de la fashion icons la idoli muzicali, intreaga paleta fantasmatica acopera zonele sensibile ale mentalului colectiv. El se proiecteaza in universul infantil: Printul din "Lacul Lebedelor", Printul din "Cenusareasa", Printul din "Raspunzel", Printul din "Alba ca Zapada si cei 7 pitici"... dar si Sperie-Ciori, Omul de Tinichea, Leul cel Las din "Vrajitorul din Oz" sau Printul din "Spargatorul de nuci". Dar el se proiecteaza si ca fantasma adolescentina: el este Fantoma din "Fantoma de la Opera", sau poate fi si unul dintre barbatii extra-ordinari ai romanelor semnate de Jude Devereaux.


Sexualmente, el este heterosexual, avand in vedere prietenia, mariajul si divortul de Barbie. Alaturi de ea, rolul de sot model este dublat de cel de tata exemplar prin marirea familiei Mattel la mijlocul anilor '80. Cu toate acestea, exista o potentialitate homosexuala pe care Mattel nu a ascuns-o dar nici confirmat-o vreodata. Este cunoscut faptul ca in 1993, Mattel lanseaza un nou produs intitulat Earring Magic Ken, devenit gay icon printr-un homosexualism disimulat. Prietenii lui Ken il imita in vestimentatie si obiceiuri; el petrece foarte mult timp cu ei, acesta fiind unul dintre motivele divortului de Barbie. In proiectie fantasmatica, Ken se incadreaza in toate tiparele fantasmaticului de tip gay: el este soldat, aviator, Coca-Cola boy, dansator, manechin, actor, surfer, pompier, etc, un intreg univers desprins din cultura minoritatilor sexuale. Fiind acuzat de o corporalitate usor efeminata, lui i se creeaza o concurenta de tip herculean (GI Joe sau Steel Ranger). Poarta haine paietate si tricouri din voal, toate desprinse din discursul garderobier marginal. Iar din aceasta perspectiva, urmatoarea intrebare logica ar fi: cu ce scop a fost creat Ken? Cui i-a folosit in momentul crearii? A fost el creat ca prietenul lui Barbie, destinat sa completeze universul fantasmatic al fetitelor, sau ar fi trebuit sa aiba un parcurs individual, menit sa ii educe pe baieteii americani? In istorie, Ken a devenit un gay icon, dar si-a pastrat cu gratie statutul de familist.
El a avut mereu o obsesie a corporalitatii, fiind una dintre putinele papusi care si-au schimbat frizura odata cu moda, si cu toate ca este cunoscut ca fiind blond, el a fost roscat, brunet, satent, carliontat, cu parul lins, gelat, cu hightlights, in stil afro, punk, hippie. De asemenea, este una dintre putinele papusi care reusesc sa realizeze procesul de igiena individuala, putand sa se barbiereasca sau sa isi schimbe culoarea parului la impactul cu apa (Acvatic Adventure Ken). De asemenea, printre accesoriile lui se regaseste o gama suficienta de perii de par, gel fixativ, periute de dinti, piepteni, spray-uri, creme, uscatoare de par, etc, un intreg arsenal cosmetic care tine de discursul garderobier feminin. Creatorii de ambient i-au oferit o masina pe masura, decapotabila, de culoare... roz. Dar, in acest caz, culoarea este prin propagare un element al discursului lui Barbie si mai putin al lui Ken. Ambientul in care traieste il reprezinta. Astfel, el are in posesia sa o casa complet echipata, pornind de la laptop-ul de pe masa de lucru, la dusul circular. Prin excelenta urban, el cocheteaza cu "viata la tara", dar inclusiv in plimbarile campestre prefera confortul tehnologic al unei rulote complet echipate. Asemeni oricarui concept modern, Ken a cunoscut o evolutie complexa, de la adulare la ironie, devenind un exponent cultural important. Produs de consum, el a intrat in limbajul social curent, desemnand individul urban prin excelenta, reflectand realitatea unei populatii tinere, active si dinamice. Ironizarea conceptului nu a facut decat sa ii consolideze pozitia in mentalul colectiv. Si daca "life in plastic, is fantastic", acest fapt este mijlocit de mamutul industrial construit in jurul conceptului. Vorbim astfel de filme, benzi desenate, videoclipuri muzicale, linii de confectii (pentru umani), consumabile, ajungandu-se astfel la eclipsarea celuilalt concept social, Barbie, printr-o dinamica mult mai activa si diversa.
Prin implicarea in mentalul colectiv, Ken a consolidat un intreg sistem filosofic prin abordarea realitatii curente intr-o viziune conotata pozitiv, parasind universul imagistic infantil si abordand cu curaj discursul adult, ceea ce il integreaza in simolistica moderna ca un element cu o evolutie complexa. Reluand intrebarea de la inceputul acestui discurs, inclinam sa credem ca metrosexualismul acestui concept se incadreaza in parametrii ceruti de realitatea socio-antropologica respectiva, ptrin satisfacerea tuturor itemilor ceruti de fenomenologia metrosexuala.


Dupa cum se remarca, se poate construi un discurs pertinent in jurul unui concept aparent disociat de peroratiile academice. Pentru ca orice act ludic, infantil, sta la baza oricarei idei savante, demonstrate ulterior stiintific.

Niciun comentariu: