21 februarie 2005

IHateKen.com

Cultura contemporana demitizeaza pana la golirea completa de continut semantic orice mit anterior varstei moderne. Prin globalizare, orice mit national se generalizeaza, intrand in vocabularul curent, fiind mai apoi desemantizat.
Astfel s-a intamplat si cu enigmaticul Ken, devenit din simpla jucarie un exponent al realitatii sociale contemporane. In cazul lui, de-semantizarea s-a produs prin folosirea in exces a modelului dat. Astfel, lui Ken i-au urmat cinci replici ulterioare, intrate in universul infantil ca "prietenii lui Ken". Prin exponentialitate si din nevoia satisfacerii cererii de piata, au fost create replici succesive, astfel incat la ora actuala exista 18 replici. Unele au avut succes prin individualizare si crearea unei linii independente, altele, in schimb, au disparut de pe piata la putin timp dupa lansare, devenind obiecte de colectie.


Suprasaturarea pietei s-a realizat si prin accesorizarea lui Ken, itemii "Fashion Avenue Ken" devenind un element comun de reinnoire aproape saptamanala. Ceea ce il face pe Ken sa fie detestabil. Ce alta jucarie care creeaza dependenta, devine atat de costisitoare prin accesorizare? Primul complex vestimentar creat in 1951 era compus din pantaloni, camasa, pull over si accesorii, ideal pentru a fi purtate la un meci de basseball pentru a incuraja echipa favorita. De la acest item la costumul de innot subacvatic din 2003, Ken si-a imbogatit garderoba cu peste 200 de complexe vestimentare. La care s-au adaugat: masini, aparatura electronica, animale de companie, mobilier si facilitati de design interior, decoruri exterioare, un elicopter si un jet plane. Usor de detestat, nu?


Diversitatea lui Ken reflecta o realitate curenta: prin educarea copiilor catre un simt estetic si igienic pestee norma traditionala, se combatea starea deficitara a societatii americane dintr-un anumit timp istoric. Silueta appolinica se opune obezitatii contemporane devenita problema nationala. Costumele de sport combat alimentatia nesanatoasa (junk food sau conceptele de max sau extralarge in restaurantele de tip fast food). Complexele vestimentare destinate spatiilor exotice sau calatoriilor combat sedentarismul tipic masculin american. Uzanta produselor cosmetice vin in contradictie cu imaginea traditionala a barbatului american, cu o igiena corporala precara. Intreg statutul social si individual pe care Ken il promoveaza, combate realitatea antropologica a societatii americane contemporane. Silueta filiforma, tiparul fizionomic arian, vin in contradictie cu barbosul roscat obez american. Singurul lucru in comun este atractia pentru femeile frumoase si masinile de mari dimensiuni.


Usor de detestat, nu? Asemeni oricarui concept ideatic, care vine in contradictie cu realitatea imediata, Ken devine pentru discursul adult un concept conotat negativ prin imaginea promovata. Metrosexualul il agreeaza pe Ken dintr-o perspectiva de concurenta valorizata pozitiv: Ken are un gust extraordinar pentru vestimentatia de lux, foloseste numeroase produse cosmetice, astfel incat vine in completarea profilului metrosexual. Asemeni metrosexualului, Ken nu manifesta un interes vadit fata de nici unul dintre cele doua sexe, propria lui sexualitate - complet egoista - fiind mai importanta. Astfel incat, la nivel de concept primar, nimic nu il diferentiaza pe Ken de statutul de metrosexual.

Niciun comentariu: