13 martie 2005

Barbati in fuste

In societatea contemporana, doar cativa barbati indraznesc sa poarte fuste. Daca este normal si permisiv ca o femeie sa poarte pantaloni, uzanta in public a unei fuste de catre un barbat este ridiculizata de catre societate. Asociata garderobei feminine, fusta a devenit un simbol potent al acesteia, astfel incat ideea unui barbat in fusta aboleste distinctia dintre cele doua sexe. Ea contravine modului de a percepe imaginea masculina si provoaca idealul atributelor comportamentului masculin. Un barbat in fusta este perceput nu doar ca efeminat, ci ca devenind femeie.


In societatile occidentale, barbatii nu au purtat tot timpul pantaloni. In istorie, uzanta fustei era generalizata la ambele sexe, de-abia in secolul al XIV-lea evolutia croitoriei a divizat garderoba, pantalonii devenind din ce in ce mai mult exponentii garderobei masculine. Inainte de aceasta data, atat barbatii cat si femeile purtau drapaje de material transformate in timp in tunici si fuste fara forma. Cum tunica masculina devenise foarte scurta, supusa rigorilor modei, barbatii "fashionista" incep sa practice uzanta unor pantaloni tubulari, lungi pana la jumatatea gambei, in ton cu materialul si culoarea tunicii. Cu secolul al XVI-lea, ei adopta pantalonii bufanti si de-abia in secolul al XIX-lea pantalonii lungi, generalizati astazi ca "pantaloni barbatesti". Veste lungi sau haine cu lungimi maximale raman totusi in uzanta cotidiana a barbatului la moda, fiind una dintre formele de expresie vestimentara masculina pana la inceputul secolului XX.


Incepand cu 1960, numerosi designeri au incercat re-introducerea fustei ca forma de seductie masculina. Imprumutand frecvent stiluri din epoci si culturi diferite, ei au inventat si re-inventat "fusta pentru barbati". In anumite circumstante, unii dintre ei au adoptat atitudini de grup, ca in stilul hippies, punk sau new romantic, sau dimpotriva, ca simbol al anarhiei comportamentale. In acelasi timp, "fusta pentru barbati" a fost adoptata de catre comunitatile gay ca semn al unui stil de viata alternativ. Recent, fusta a inceput sa fie purtata ca o afirmare a trendului (fashion statement), fiind purtata de personalitati din lumea muzicii, a filmului sau din sport. La mijlocul anilor '90, sarong-ul a devenit o rigoare vestimentara dupa ce David Beckham a fost fotografiat purtand versiunea creata de Jean-Paul Gaultier, creand o moda adoptata de mediile adolescente masculine din Marea Britanie si de pe continent.


Cu exceptia kilt-ului scotian, care reprezinta un exponent cultural, barbatii sunt reluctanti in fata uzantei fustei. Adoptarea ei de catre majoritatea masulina s-ar putea produce doar printr-o re-evaluare a conventiilor traditionale privind diferenta de gen. Cu toata impetuozitatea creatorilor de moda insa, ideea "barbatilor in fusta" ramane un subiect de disputa si o dilema provocand insasi esenta masculinitatii, creatorii punand in discutie nu numai moda masculina, ci si relatia dintre aparenta masculina si comportamentul masculin.


Cu toate acestea, se poate remarca faptul ca, imprumutand manifestari ale societatilor primitive, dilema uzantei fustei barbatesti dispare. Astfel se explica uzanta constanta a fustei insulare, din traditia caraibiana, in discursul vestimentar al surfer-ilor, o apropiere de termeni aparent imposibila, avand in vedere sememii semiotici de masculinitate ai surfing-ului in opozitie cu feminitatea fustei insulare.
De asemenea, ori de cate ori se pune in discutie "fusta pentru barbati", ea este realizata in majoritate din materiale grele, intr-o singura culoare - de cele mai multe ori, nuante inchise - , pentru a nu forta limitele acceptarii noilor rigori de comportament in structura urbana masculina. Depinzand de aparenta contemporana, fusta devine un item din ce in ce mai des adoptat de catre garderoba masculina, inregistrandu-se astfel schimbari radicale in acceptarea noilor modele de masculinitate, amintind de perioada de inceput de secol XX, cand s-a pus in discutie utilizarea pantalonului in garderoba feminina.


"Barbatii se epileaza, isi intretin corpul, se parfumeaza si se reinventeaza. Consumul global se conjuga, mai mult ca oricand, la masculin" (Babeth Djian). Prin urmare, re-inventand noua perceptie a aparentei masculine, garderoba este primul item care este supus rigorilor transformationale, definind noile limite, extrem de flexibile ale masculinitatii contemporane.

Niciun comentariu: