18 martie 2005

Metrosexual vs. Fashionisto

[studiu de caz]
In ziua de azi, barbatii stiu sa repare masini, sa bea bere si sa barfeasca in jurul pultului de bar despre sport. De asemenea, barbatilor din ziua de azi le place sa poarte roz si nu se sfiesc sa impumute jeans-ii cu talie joasa din garderoba prietenei, sau sa cumpere jeans-i feminini. Si, din cand in cand, un eyeliner. Nu sunt peculiari, ci doar urmaresc evolutia modei.


"Totul se leaga de atitudinea tineretului de astazi, de aparenta lor fizica. Si este perfect normal ca barbatii sa fie la fel de obsedati de moda ca si femeile, chiar cu un pas inaintea lor" (Rick Forehan).
Rick Forehan reprezinta un caz tipic de mentalitate masculina contemporana. La 19 ani, poseda 46 de perechi de jeans - cu cat mai stramti, cu atat mai bine - si prefera pantofii Gucci adidas-ilor. Admite ca 95 % din venitul curent este cheltuit pe haine, iar in garderoba lui s-a inregistrat in ultimul timp o imersiune de roz si purpuriu. Pentru moment, uniforma lui este compusa dintr-o camasa crem cu imprimeuri florale roz, sweater baby-blue si pantaloni corduroy maron inchis. "Cred ca femeile sunt imitate de catre barbati, care sfarsesc prin a se imbraca mai bine decat ele", afirma Forehanm caruia ii plac hainele semnate Versace sii Hugo Boss.
Vestimentatia masculina a iesit, astfel, din perioada anodina a camasilor cu guler, pantalonilor kaki - a se vedea versiunea ergodinamica a baggy-lor hip-hop - si se indreapta catre o moda a carui stil "constientizand" corpul presupune o armonizare de forma si culoare a vesmantului cu structura. "Asistam la o perioada fascinanta pentru moda masculina - mai mult ca niciodata intalnim culori diverse si forme extreme", afirma David Wolfe, creative director la Dogeger Group New York. "Si, slava Domnului, pentru ca vestimentatia masculina a stat prea mult timp in perioada sa de down-and-scruffy inceputa in anii '90". Wolfe explica: "Femeile asteapta in ziua de azi ca barbatii sa se prezinte pe sine intr-un mod constient de moda. La care se adauga obsesia contemporana inspirata de covorul rosu, avand ca referinta atatea star-uri masculine". Si nu doar categoria de varsta 20-30 incearca sa fie la moda. "Vanitatea masculina nu cunoaste limite de varsta", spune Wolfe. "Generatia tanara inflenteaza fara indoiala lumea adulta, prin exercitarea presiunii ca batranii sa ramana tineri si sa arate bine". Nu a fost mult pana ca Regis Philbin sa lanseze in cadrul unui talk-show look-ul monocromatic al cravatelor in aceeasi nuanta cu camasa. Iar mogul hip-hop P. Diddy, intotdeauna imbracat intr-un costum impecabil, sa se autoproclame un mou tip de model pentru moda masculina prin linia de confectii Sean Jean.
Dar sa nu ne grabim sa folosim eticheta de "metrosexual". Nu vorbim inca despre barbatul sensibil, culturalizat, cu o apetenta pentru dineuri expensive si piese de teatru cu puneri in scena spectaculoase.
"Imi plac pantofii mei, Del Taco, culoarea roz si jeans-ii stramti", spune Forehan. Bineinteles, trebuie sa fii versatil pentru a purta o pereche de jeans extrem de mulata. Si incredibil de plin de sine. "Fetelor cu care ma intalnesc le place cum ma imbrac. Ele ma apreciaza". Ceea ce impune, fara indoiala, utilizarea sex-appeal-ului.
Potrivit lui Lynne Luciano, autoarea cartii "Looking Good: Male Body Image in Modern America", linia de diferentiere dintre sexe se aboleste si "suntem martorii evolutiei unei obsesii a imaginii corporale, mai ales in cazul barbatilor din clasa de mijloc, si corespunzand aproprierii masculine a ceea ce Barbara Ehrenreich denumea a fi o cautare de statut [status-seeking], activitate odata prin excelenta feminina".
Forehan afirma ca cel mai bun prieten al sau poarta jeansi feminini si ca acesta doreste "ca toata lumea sa o stie".


Michael Rubin, 28 de ani, nu isi ascunde apetenta pentru cumpararea jeans-ilor feminini. Ii place sa poarte pantaloni mulati cu tricoruri vintage si pantofi sport Converse. "Sunt doar un barbat cu o atitudine pozitiva, iar jeans-ii pentru femei arata mai bine pe mine", afirma Rubin. "In plus, jeans-ii feminini de marca sunt mult mai ieftini decat cei de barbati, din diferite motive. Si, da, imi face posteriorul sa arate perfect".
"Sunt oripilat si deloc confortabil cu aceasta situatie", afirma Mark-Evan Blackman, presedinte al Menswear Design Department al New York's Fashion Institute of Technology. "Pot sa accept barbati in tricouri de femei, dar nu barbati in pantaloni de femei. Intotdeauna am chestionat starea de sanatate mentala a unui barbat care pretinde ca nu isi gaseste o pereche de jeans satisfacatoare, cand eu pot numi 50 de marci care ii ofera ceea ce cauta".
Prea bine, dar cum ramine cu barbatii in fusta?
Wolfe. "Nu cred ca vor avea vreodata succes".
Forehan: "In nici un caz, am tras linie aici".
Prin urmare, studiind doua cazuri diferite, porterul unui "Fashionisto" se delimiteaza potrivit unui context social, economic si cultural bine determinat. Asemeni metrosexualului, obsesia corporala ocupa un loc central in sfera de interese, dar intreaga perpspectiva se inchide la suprafata. Un "Fashionisto" este interest doar de aparenta, de trend si de marca purtata, dar nu merge mai departe cu implicarea in cultural sau in mentalitatea comportamentala. In timp ce un metrosexual intra in profunzimea aspectelor colaterale garberobierului, nuantand decorul sau mijloacele de comunicare conventionale, un "fashionisto" pune un accent deosebit pe discursul garderobier, lasand de-o parte celelalte aspecte de interactiune sociala. Garderoba unui "fashionisto" se aseamana cu cea metrosexuala in multe aspecte, dar ii lipseste profunzimea mesajului transmis. Compusa din aceiasi itemi, cele doua garderobe converg in linie de textura, culoare si imprimeu dar diverg in mesaj si profunzime conceptuala.

Cum sa observi un 'FASHIONISTO'
HAINE STRAMTE: Un barbat care indrazneste sa poarte butt-tight jeans are un simt dezvoltat al stilului. Si un posterior pe masura, fara indoiala.
CULORI: Garderoba sa reflecta un curcubeu de roz, purpuriu, verde crud, baby blue, si galben lamaie.
FLORI: Orice imprimeu floral se regaseste in vestimentatia lui.
PARUL: Nimic legat de culoarea parului sau nu este natural.
THE BLING: Se accesorizeaza cu pandantive à la P.Diddy, cateva inele din argint si putin bling-bling pentru urechi.
Fara indoiala, conceptul de "fashionisto" nu este nou, el regasisndu-se in majoritatea momentelor de interes istoric din evolutia modei contemporane. Orice imprumut din garderoba opusa care serveste unui scop de trend si stil, pentru a pune in valoare un corp exceptional, intra in parametrii de evaluare ai fashionismului. Metrosexual nu a facut decat sa duca mai departe, sa aprofundeze si sa dea un sens investitiei facute de fashionist, pentru a-l depasi si, de cele mai multe ori, a intra in opozitie cu discursul acestuia.

Bibliografie:
Katherine Nguyen, The today's fashionable guy leaps masculine-feminine divide, The Orange County Register, Santa Ana, California, 01 martie 2004
Lynne Luciano, Looking Good: Male Body Image in Modern America, Hill & Wang Ed., New York, 2001

Niciun comentariu: