17 martie 2005

Need for speed - "M" version

In folclorul traditional romanesc, mijlocul de transport caracteristic majoritatii eroilor masculini porniti in calatoria initiatica, este calul, unica modalitate de deplasare cu o viteza mai mare decat cea umana, oferind minim de confort, pe durata a mai multor secole. Daca in Evul Mediu, calul reprezenta averea cavalerului in vreme de razboi, el a devenit emblema bogatiei si a bunastarii culturale odata cu industrializarea societatilor moderne. Incet, incet, fiind inlocuit in marea majoritate a domeniilor tehnice de catre masini si utilaje, calul a devenit simbolul elegantei si al rafinamentului urban.
In folclorul romanesc, un important episod in povesti este alegerea calului potrivit pentru calatoria initiatica. Fiind miraculos, calul fermecat este la prima aparitie respingator, fiind supus unui substitut magic: hranirea cu jeratic. Transformarea prin magie ofera ca rezultat calul innaripat cu doua viteze de deplasare: ca vantul si ca gandul. In ambele cazuri, viteza luminii este intrecuta, pentru a deservi unei motivatii care l-a momentul crearii povestii, parea imposibil de realizat: viteza.

Ca orice erou urban, metrosexualul isi creeaza propriul environment de evolutie, adaugandu-i valori semantice de legatura cu socialul. Investind enorm in propria imagine, era normal ca si ambientul sau de evolutie sa fie supus aceluiasi "tratament". Daca interiorul casnic se orienteaza, in majoritatea cazurilor, catre aspecte intelectuale ale design-ului - minimalismul, monocromatismul, spot-light treatment -, in exterior metrosexualul isi insuseste caracteristicile de evolutie ale urbanului. Astfel, inlocuind traditionalul cal fermecat cu masina de lux, el nu face decat sa re-viziteze si sa re-interpreteze valorile primare ale comportamentului urban: in Evul Mediu, pentru a fi considerat bogat de catre comunitate era indeajunsa posesia unei case si - mai ales - a unui cal sanatos. Reinterpretat in cheie contemporana, pentru a intra in elita urbana este indeajuns sa posezi o casa tehnologizata si ultimul tip de masina usor de recunoscut ca marca si ca format.

In limbajul comportamental urban, recunoasterea calitatii se face prin utilizarea insemnelor usor de asimilat, citit si interpretat. Astfel incat, metrosexualul prefera masinile a caror recunoastere este facilitata de renume si de uzanta urbana, nu neaparat pentru performanta tehnica, cat mai ales pentru design-ul usor de asimilat. Simbol al vanitatii masculine, masina contemporana trebuie sa aiba un aspect elegant, sa contina ultimile gadget-uri de tehnologie si sa atinga performante tehnice mult superioare decat cele practicate in mod curent.
Pentru metrosexual, nu performanta tehnica este importanta, fiind constient de limitarea spatiului urban pentru deplasarea interioara, ci prezenta fizica, design-ul formelor, este fundamentala penrtu alegerea "noului cal fermecat".

De unde aceasta importanta a aspectului exterior pentru un instrument care, de regula, ar trebui sa serveasca unui scop pur tehnic si practic? Fiind un produs prin excelenta de imagine, metrosexualul investeste acest semem in fiecare din perimetrele de interactiune a sa cu socialul si/sau cu propria persoana. Astfel, masina tipic metrosexuala va fi supusa unui tratament de imagine pentru ca produsul final sa transmita un mesaj mult pozitivat despre proprietarul ei si despre stilul de viata al acestuia. Nu are culori excentrice, fiind rosie sau galbena doar in cazul in care este Porché sau Ferrari, si doar in versiunea decapotabila. De culori inchise, masina poate varia la nivel de culoare catre argintiu, gri metalizat si - summum-ul de eleganta - alb. In majoritatea cazurilor, interiorul este in culoarea de tendinta de sezon, mergand de la negrul clasic la cognac-ul erudit. Adept al imprimeurilor in garderoba, metrosexualul refuza cu incapatanare imprimeurile in textura masinii, interiorul fiind intr-o singura culoare, in consonata cu partile metalice ale masinii.

In ceea ce priveste tehnica din interiorul masinii, metrosexualul isi denota latura ludica, fiind adeptul gadget-urilor de ultima ora: ecrane din plasma, MP 4, Play Station, nu neaparat pentru ca ar avea nevoie de ele, ci pentru ca ele reflecta nivelul de evolutie al societatii si al tehnologiei urbane. Astfel incat, masina inceteaza sa mai fie in acest moment promotorul unei singure identitati, ea comunicand starea de evolutie si de sanatate a unei societati intr-un anumit timp istoric.

Timpurile in care Fat-Frumos se deplasa cu ajutorul celor doua viteze magice ale calului sau, par indepartate si cazute in desuetudine. Cu toate acestea, indiferent de nivelul de evolutie al unei societati, sememurile de baza raman aceleasi: recunoasterea sociala pe baza posesiunilor, imersiunea social-comportamentala prin intermediul itemilor curenti.

Niciun comentariu: